Vroegere tijden - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marc Hurk - WaarBenJij.nu Vroegere tijden - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marc Hurk - WaarBenJij.nu

Vroegere tijden

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Marc

12 Juli 2015 | Indonesië, Batavia

Daag Singapore. Een geweldige dag gehad in deze geweldige stad, maar Indonesië wacht op ons.
Voor vertrek nog even genoten van een lekker ontbijtje waar het aan niks ontbreekt in het hotel. Toen met de metro naar het vliegveld waar we de laatste Singapore dollars hebben besteed aan Starbucks en ferrero rocher.
De vlucht zou om 13:20 gaan, maar het boarden begon pas om 13:15. Toen iedereen op zijn plek zat kregen wij de mededeling dat de airco stuk was. Resultaat: twee uur later vertrokken wij richting Jakarta. Jammer, maar helaas.
Op Jakarta waren wij niet heel erg welkom en kregen wij op ons kop dat wij geen terugvlucht hebben geboekt. Dit was toch echt een regel, maar na heel lief kijken en beloven dat wij de 25e echt weer terugvliegen vanaf Kuala Lumpur naar Amsterdam mochten we dan toch door.
Op het vliegveld overvallen door alle onduidelijk die daar aanwezig is, overhaast een deal gesloten met een taxi. Wellicht veel te veel betaald, maar snel naar het hotel was nu prioriteit nummer 1. De cultuurschok waar ik voor gewaarschuwd was is in Maleisië niet aan de orde geweest. Nu keken Marc en ik elkaar af en toe hoopvol aan als we weer bijna 6 auto's in onze taxi hadden. Brommers, fietsers, auto's, vrachtwagens e.d. alles maakt gebruik van dezelfde grote weg. En natuurlijk draagt de vader keurig een helm op de scooter die hij bestuurt, alleen zijn twee kleine kindjes achterop niet. Waarom ze hier hebben geïnvesteerd in wegmarkeringen is mij trouwens een raadsel, aangezien hier toch geen gebruik van wordt gemaakt. Cultuurschok it is.
Gaaf hotel op een goede plek. Vanaf hier een taxi genomen naar het oude centrum, want naar de geschiedenis van deze stad zijn we natuurlijk wel benieuwd. Op een plein ligt het mooie café Batavia waar wij gedineerd hebben. Een bijzondere belevenis. Je waant je in vroegere tijden op een mooie plek met lekker eten. Wel bijzonder is het gevoel wat je krijgt als blanke dame. Ik voelde mij een onderdrukkende blanke die chique dineert terwijl het getinte volk buiten op de grond enkele roepia's bij elkaar probeert te sprokkelen. Bijzondere ervaring. Alexander en Beatrix nog even bewonderd aan de muur en toen lekker richting bed!