Turtleeeee! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Marc Hurk - WaarBenJij.nu Turtleeeee! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Marc Hurk - WaarBenJij.nu

Turtleeeee!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Marc

07 Juli 2015 | Maleisië, Sandakan

Daar zit ik dan, als een prinses met 3 erwten op. In spanning wachten wij op dit moment op het signaal dat de schilpadden aankomen, maar daar is onze dag natuurlijk niet mee begonnen.

Vanochtend werden wij wakker van de wekker op de gebruikelijke tijd, 6:45 . Snel onder de douche gesprongen en toen in de haven wat ontbeten. Een wild life tour geregeld voor aanstaande woensdag en donderdag en toen met de rugzakken op richting de jetty. Hier aangekomen moesten wij helaas nog 2 uur wachten voor de boot vertrok, waarschijnlijk omdat er een koppel nog niet aanwezig was. Beetje jammer, maargoed het mocht de pret niet drukken.

Ik begon hem in die 2 uur toch een beetje te knijpen aangezien ik vorig jaar overvallen werd door enorme zeeziekte. Maar na heldhaftig aan boord te zijn geklommen viel het alleszins mee ondanks de 'bumpy ride'. Na een uurtje varen, wat al een geweldige ervaring op zich was, kwamen wij aan op turtle island! Wat een sprookje! Blauwe zee, mooi strand en een zeer warm welkom.
De lunch viel helaas erg tegen(3 erwten naar binnen kunnen krijgen), maar het snorkelen daarna maakte alles goed. Ook hier heeft mevrouw schijtluis weer een angst overwonnen. Voor de mensen die mij niet zo goed kennen een korte toelichting: vroeger ging ik nooit in open water, later wel met waterschoenen en een zee in zonder zicht op het land en dus zonder overzicht was voor mij nooit een optie. Tot op vandaag dus! Leuke visjes gezien en mooi koraal. Ondanks het overwinnen van een angst wel tot inzicht gekomen dat duiken nooit een optie voor mij gaat zijn. Onderweg naar onze kamer nog een mega hagedis gezien. Daarna nog lekker op het strand gehangen en toen begon het avondprogramma. Dit bestond uit een klein museumpje bekijken, een film over de schildpadden en diner(gelukkig iets beter).

Ondertussen zijn we net terug van nog een heel bijzondere ervaring. De schildpadden waren aangekomen op het eiland en gingen eieren leggen. Heel gaaf om te zien hoe zo'n beest van 130 cm lang haar 89 eieren legt. Daarna mochten wij aanschouwen hoe de eieren werden begraven zodat zij over 2 maanden uit kunnen komen. Tot slot wel iets heel bijzonders, namelijk de babyschildpadden vrijlaten. Erg leuk om dit te zien.
De bonus van vanavond: de schildpadjes die de zee niet konden vinden mochten we optillen en naar de zee brengen!

• 08 Juli 2015 - 06:44

Martin:

Marc, opeens weet je het: ik word schildpaddenverzorger!

• 08 Juli 2015 - 06:49

Rikky:

Haha "schijtluis" (valt super mee vind ik) wordt stoere chick!
    Tof, die schildpadden!

• 08 Juli 2015 - 07:20

Schelte:

Al weer een interessante expeditie! Dank voor het verslag.

• 10 Juli 2015 - 16:53

Jennifer:

Wij hebben in Griekenland wel plaatsen gezien waar de schilpadeieren lagen onder de grond.
    Maar nog niet gezien hoe een schilpadeieren de eieren legt, zelf nog niet de kleintjes hoe deze naar de zee lopen
    Lijkt me zo mooi