Tour de Koh Samui - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Marc Hurk - WaarBenJij.nu Tour de Koh Samui - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Marc Hurk - WaarBenJij.nu

Tour de Koh Samui

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

28 April 2019 | Thailand, Koh Tao

Waar in Nederland mensen hun roes uitslapen na Koningsdag zijn wij weer vroeg op pad vandaag. Er staat hier op het eiland een niet te missen gouden boeddha. Al is dit prachtige beeld al van verre te zien, het is des te imposanter als je de trappen die ernaartoe leiden beklimt. Het uitzicht op de baai is een mooie bonus. Boven aangekomen aanschouwen we het beeld in al haar glorie en proberen we ons vooral respectvol te gedragen. Waar wij netjes afzien door ons aan de kledingvoorschriften te houden doet helaas niet iedereen dat. Enfin, het maakt de omgeving er niet minder interessant door. Nadat Mees ritueel de klokken geluid heeft zetten we koers naar een nabij tempelcomplex. Tussendoor moeten we echter wel nog een kleine tussenstop maken om te pinnen. Dat is, zoals vantevoren bekend, op z'n zachtst gezegd prijzig. Achteraf gezien had ik misschien mijn trots opzij moeten zetten toen ik ervoor koos om cash te betalen in de Coco Jams in Fisherman's village twee dagen eerder. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en even later vergapen we ons aan de ene mooie tempel na de andere. Het voelt bijna aan als een themapark.

Na cultuur is er tijd voor strand. 75% van het gezin ligt echter knock out in de kamer, en de vertrektijd van de shuttle nadert. Na wat splitsecond besluiten staan we precies op tijd klaar om ons in ons privebusje naar een veel te chique strand te laten brengen. Het aangelegen resort lijkt een beetje out of our league, maar nadat we onze zwaar overpriced smoothies besteld hebben lijkt het personeel wat te ontdooien. Nu zijn het alleen de andere gasten nog die ons een lichtelijk oncomfortabel plebs gevoel lijken te geven. Ongetwijfeld niet bewust overigens. Alvorens we de zee induiken heeft Mees eerst nog een korte zwemles in het zwembad van het resort, waarvan ongeveer de helft onder water plaatsvindt. Als we dan eenmaal de zee instappen voelt dit als een warm bad. En dat is precies zoals ons hele bezoek aan Thailand aangevoeld heeft. Om het afscheid van dit mooie land te vieren - morgen vertrekken we naar Singapore - sluiten we af met een diner op het dak.